قالب بندی بتن

انواع قالب برای سازه های بتنی

انواع قالب برای سازه های بتنی

انواع قالب برای سازه های بتنی کدامند؟ در واقع برای هر سازه، قالب بتنی ویژه ای وجود دارد. در حقیقت، انواع قالب ها، با توجه به اهداف عملیاتی پروژه های ساخت و ساز، در طرح های مختلفی ساخته می شوند؛ از این رو، عملیات بتن ریزی آن ها نیز متفاوت می باشد. به همین دلیل یکی از مهم ترین مراحل اجرای آن، انتخاب نوع مناسب، از میان انواع آنها برای سازه هاست.

برای تعیین بهترین نوع برای سازه های بتنی لازم است از مشاوره افرادی که در این زمینه، مشخصات فنی و ابعاد آن ها تخصص دارند، بهره مند شوید. شرکت قالب گستر سپنتا با توجه به طرح پروژه صنعتی یا ساختمانی شما، بهترین نوع را تعیین و پیشنهاد خواهد کرد. 

فهرست مطالب

سازه های بتنی

قبل از معرفی انواع قالب برای سازه های بتنی، بهتر است ابتدا با مفهوم آن آشنا شوید؛ به طور کلی، اسکلت های ساختمانی در دو نوع فلزی (فولادی) و بتنی دسته بندی می شوند. البته، بتن مسلح (آرمه) که ترکیبی از بتن و فولاد است نیز از این نوع سازه ها محسوب می شود. مزایای چشمگیر آنها سبب شده است، مورد توجه صاحبان پروژه و پیمانکاران قرار گیرند.

اسکلت ها یا ساز‌ه‌های بتنی را می توان به صورت پیش ساخته (به ویژه برای ساختمان هایی با ارتفاع کم) مورد استفاده قرار داد؛ در غیر این صورت، امکان ساخت آن ها در محل پروژه نیز وجود دارد. علی رغم وزن بالای آنها نسبت به سازه های فلزی، ویژگی هایی مانند: قابلیت شکل پذیری، هزینه های کمتر، سرعت بالای اجرا، حداقل میزان کمانش در اجزا سازه، کاهش فشارهای وارد شده بر ساختمان، مقاومت در مقابل رطوبت زیاد، استحکام بالا و … از مزیت های فوق العاده آن به شمار می آیند.

انواع قالب برای سازه های بتنی

ساخت سازه های بتنی بدون وجود قالب امکان پذیر نخواهد بود. که به دو صورت دائمی یا موقت مورد استفاده قرار می گیرند؛ در واقع، بعد از شکل گیری بتن و سخت شدن آن، به کار برده شده یا در سازه باقی می ماند یا از آن جدا می شود. اغلبِ به ویژه قالب فلزی بتن مجددا قابل استفاده هستند. نوع و کیفیت نقش مهمی در استحکام و زیبایی بنای ساخته شده دارد. انواع مختلفی دارند که با توجه به اهداف پروژه انتخاب و به کار برده می شوند. در ادامه با انواع آنها برای سازه های بتنی و ویژگی های آن ها آشنا خواهیم شد:

انواع قالب فلزی بتن

قالب چوبی یا الوار

الوار از قدیمی ترین انواع قالب برای سازه های بتنی است. جنس این نوع معمولا از چوب کاج (روسی) یا به طور کلی، درخت های سوزنی برگ است؛ زیرا، این درختان در برابر رطوبت تغییر شکل نمی دهند و از سوی دیگر، با وجود مقاوم بودن، وزن کمی دارند و به علت نرمی از قابلیت شکل پذیری برخوردار می باشند. از دیگر ویژگی های مهم قالب الوار (Timber) می توان به سادگی مونتاژ و اتصالات، راحتی حمل، سرعت اجرا و هزینه به صرفه اشاره کرد.

به کارگیری این نوع در پروژه های کوچک پیشنهاد می شود. به دلیل اینکه برای ساخت آن ها به قطع درختان نیاز است، استفاده از آن ها توصیه نمی شود؛ همچنین، در مقایسه نمی توان به دفعات زیاد از آن ها استفاده کرد. این نوع، در صورت نگهداری خوب، نهایتا ده بار قابلیت استفاده مجدد دارند.

قالب پلی وود

از دیگر انواع قالب برای ساخت سازه های بتنی، پُلی وود (Poly Wood) است که قابل بازیافت بوده و با ترکیبی از چوب و مواد پلاستیکی به نام ترموست ها ساخته شده است. و در دسته کامپوزیت ها قرار می گیرد و به دلیل پوشاندن سطح چوب با لایه نازیکی از پلاستیک مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد. از ویژگی های منحصر به فرد پلی وود می توان به عدم تغییر شکل در برابر فشار، مقاومت در برابر فرسایش و عوامل بیرونی و … اشاره کرد.

قالب پارچه ای

شاید از شنیدن نام قالب پارچه ای بتن متعجب شده باشید! اما به دلیل نعطف بودن و استحکام کششی زیاد، ساخت سازه های پیچیده را امکان پذیر می کند. ماندگاری بالا و محافظت از دیگر ویژگی های این نوع است و معمولا در سازه های زیر دریا (برای عبور لوله ها و کابل ها)، ساخت سازه هایی با اشکال هندسی، شکل دهی خاص به ستون ها و دیوارها و … مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت ارزان، دوام بالا و نفوذناپذیری از ویژگی های آن می باشد.

قالب پلاستیکی

نوع پلاستیکی یا پلیمری ترکیبی از مواد پلیمری و پشم شیشه می باشند و در موارد خاص مانند سقف های مجوف (سقف های شبکه بندی شده) به کار می روند. به طور کلی، می توان در سه دسته پلاستیکی سقف، ستون و سنگ فرش (شابلون بتن برای ساخت سنگ فرش پیاده رو ها) طبقه بندی کرد. این نوع عایق بوده و از نفوذ سرما به بتن جلوگیری می کند و قابلیت بازیافت دارد. فراموش نکنید.

قالب فلزی

از رایج ترین و پر طرفدارترین قالب های خاص ساختمانی، قالب فلزی هستند که در دسته قالب مدولار قرار می گیرند. آنها عموما از جنس فولاد و یا آلومینیوم (وزن کمتر نسبت به فولاد) ساخته شده اند؛ ضد آب و رطوبت بوده و ساخت سازه هایی با اشکال منحنی را میسر می کنند. دوام بالا، قابلیت بارها استفاده، حمل آسان، ایجاد سطحی صاف بر روی بتن، سادگی و سرعت بالای اجرا از دیگر ویژگی ها است.

می توانید برای تهیه انواع این قالب مثل قالب تونل فرم، با کارشناسان سپنتا تماس گرفته و مطابق با نیاز پروژه خود از بهترین نوع با منصفانه ترین قیمت بهره مند شوید.

قالب فلزی - انواع قالب برای سازه های بتنی

انواع سیستم قالب بندی برای سازه های بتنی

 به نقل از وبسایت constrofacilitator.com، انواع قالب برای سازه های بتنی را می توان از نظر شیوه، در سه دسته زیر طبقه بندی کرد:

 دائمی

نوع دائمی بعد از سخت شدن بتن همچنان در سازه باقی می مانند و به استحکام سازه کمک می کنند. معمولا جنس این نوع سازه ویژگی های عایق در برابر عوامل محیطی مانند گرما، صوت و … را دارا می باشد.

 سنتی

معمول ترین نوع، قالب های آجری هستند که به صورت دائمی و در قسمت فونداسیون به کار می روند. جالب است بدانید، برخلاف اتصالات چوبی، اتصالات با استفاده از مصالح بنایی و ملات انجام می شود.

 مدولار

درمیان آنها برای سازه های بتنی، مدولار به دلیل سرعت بالای اجرا، هزینه های کمتر، امکان تعمیر و تغییر چینش، مقاومت بالا، قابلیت استفاده مکرر و … در پروژه های شهری مورد استفاده قرار می گیرند؛ البته، اگر قصد استفاده از این نوع سیستم را دارید، باید قبل از ساخت سازه، طراحی ساختمان را بر اساس قالب مدولار انجام دهید.

مدولار خود دارای انواع مختلفی است و از جنس هایی مانند فلز، چوب، پلیمر و … برای ساخت آن ها استفاده می شود. توجه داشته باشید، رعایت نکات مربوط به نگهداری، در ماندگاری و طول عمر آن مؤثر است.

 

 ر

18 دیدگاه در “انواع قالب برای سازه های بتنی

  1. محمود قنبری گفت:

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  2. علی اصغر صادقی گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  3. بهزاد سلیمانی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  4. وحید قشقایی گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  5. اسماعیل جمشیدی گفت:

    احسنت عالی بود

  6. غلامحسین زارع گفت:

    Awli bood

  7. اسدالله براتی گفت:

    مرسی

  8. داوود عبدی گفت:

    گروه واتساپی هم دارید؟

  9. حامد اشکان گفت:

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  10. عبدالرضا اسلامی گفت:

    متشکرم

  11. محمود تابش گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  12. بهنام آشوری گفت:

    چرا اینقد زیاد؟

  13. حیدر غلامی گفت:

    دستخوش

  14. عباس جلیلی گفت:

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  15. هادی جمالی گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  16. موسی اسدی گفت:

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  17. رمضان خلیلی گفت:

    بی نظیر هستید

    1. fariba گفت:

      ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *