بهترین راه بتن ریزی دیوار های داخلی و خارجی، قالب لارج پنل می باشد؛ این قالب همانند قالب تونل فرم، حالتی یکپارچه و مستحکم را به سازه در حال ساخت می دهد. بیشتر پروژه های ساخت و ساز مدرن به طور چشمگیری راغب به خرید قالب لارج پنل و استفاده از آن هستند و از جایگزین های سیستم قالب مدولار محسوب می شوند. از جمله: پروژه های ساخت و ساز تونل، فرودگاه ها، سدهای بزرگ آب، دال ها، راه پله های ساختمان های مسکونی و تجاری. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با لارج پنل، کاربرد و انواع آن آشنا شوید.

فهرست مطالب

قالب لارج پنل چیست؟

سیستم قالب لارج پنل (large Panel System)، تحول عظیمی در صنعت ساخت و ساز محسوب می شود؛ این نوع از صفحات بزرگ با ابعاد متنوع ساخته می شود. هر چه میزان ابعاد لارج پنل با دقت بیشتری تعیین شود، با کمتر شدن میزان خطا، استحکام سازه بتنی افزایش خواهد یافت. متعلقات لارج پنل معمولا با پلیمرهای مستحکم و با کیفیتی که در برابر فشار بتن مقاوم بوده و مواد تشکیل دهنده بتن به آن ها نمی چسبد، تولید می شوند. پس از اجرای دیوار های یک طبقه با قالب بندی لارج پنل، اجرای سقف با صلاح خود یا مهندسان پروژه توسط مدولار یا جک سقفی انجام می شود.

در فرایند استفاده ، برخلاف سایر روش های بتن ریزی سنتی که در آن فرایند اجرا در چندین مرحله‌ متناوب انجام می شد، بتن ریزی در یک مرحله صورت می گیرد. به طور حتم، با استفاده از روند ترکیب و تولید بتن سریع تر انجام می گیرد. که با حذف متعلقات قالب بندی بتن، به صورت یکپارچه طراحی و ساخته می شود؛ خرید قالب های ساختمانی لارج پنل به فرایند مونتاژ و برچیدن (دمونتاژ) زمان گیر نیاز ندارند و سبب افزایش سرعت اجرای پروژه می شوند.

در اجرا نیازی به استفاده از پشت بندها نیست و به دلیل استفاده از کمترین تعداد بولت ها، استفاده از میان بولت ها نیز حذف می شود. عدم وجود درز به دلیل یکپارچه بودن لارج پنل مزیت بسیار بزرگ آن محسوب می شود که افزایش کیفیت سطح بتن را به دنبال دارد. همچنین، می توان درب و پنجره ها را قبل از عملیات بتن ریزی نصب کرد. در واقع قالب فلزی لارج پنل با کاهش زمان اجرای پروژه در کنار صرفه جویی در هزینه تمام شده، انتخاب فوق العاده ای محسوب می شود.

تولید قالب لارج پنل

اگر شما عبارت “عکس قالب لارج پنل” را در نوار جستجوی خود سرچ کنید، با یکی از محبوب ترین شاهکار های صنعت ساختمان مواجه خواهید شد. این سیستم قالب بندی با ویژگی های منحصر به فرد خود، نقش بسزایی در ساخت دیوار های داخلی و خارجی پروژه های عمرانی در کوتاه ترین زمان ایفا می‌کند. شرکت قالب گستر سپنتا، از بزرگترین و فعال ترین شرکت های تولید کننده قالب های فلزی در ایران است که برای ساخت قالب لارج پنل، از با کیفیت ترین متریال مصرفی موجود در بازار استفاده می‌کند. به دلیل هزینه نسبتا بالای خرید قالب لارج پنل از شرکت های خارجی، این مجموعه نهایت سعی خود را به کار گرفته تا پانل های این سیستم قالب بندی را با قیمتی مقرون به صرفه تر تولید کند بدون اینکه ذره‌ای از میزان کیفیت زده شود.

تولید قالب لارج پنل

کاربرد های سیستم لارج پنل

سازه‌ های تونلی و پل ‌ها مهم ترین پروژه های ساخت و ساز هستند که ساخت آن ها پیوسته در حال افزایش است. تونل ها و پل ها، از کوه ها و رودها عبور می کنند، فاصله ها را کاهش می دهند، اختلاف سطح در ارتفاعات را حذف می کنند و در نهایت، چهارراه ها و تقاطع ها را از بین می برند. در عین حال، ساخت تونل ها نیاز به تجهیزات سازه ای خاصی دارد. بنابراین، خرید برای پروژه های ساخت و ساز عظیم مانند ساخت تونل ها و پل ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

در واقع، طراحی قالب لارج پنل از بهترین و مناسب ترین گزینه ها جهت استفاده در پروژه های خاص می باشد که سبب می شود تنها در یک مرحله قالب ریزی بتن را انجام داد؛ در نتیجه، با آماده شدن دیوارهای داخلی و خارجی، فقط پیاده سازی سقف (با توجه به نوع پروژه) باقی خواهد ماند. در واقع، بهترین گزینه جهت یکپارچه سازی و هماهنگی قسمت های مختلف در سازه شما می باشد. خوشبختانه، امکان استفاده از این نوع در تمام پروژه های کوچک و بزرگ، اعم از ساخت انواع اماکن مانند مدارس، هتل ها، سدها، نیروگاه ها، تونل ها و… وجود دارد. مزیت های خاص آن سبب شده است تا در تمام پروژه های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای قالب لارج پنل

قالب لارج پنل از قالب های مدرن و پیشرفته ای دیوار های سازه است که استفاده از آن به دلیل مزیت های بی نظیر و فوق العاده اش، رو به افزایش است. یکپارچگی، مهم ترین ویژگی سازه‌ای است که با قالب ساختمانی لارج پنل ایجاد شده است. از دیگر فواید استفاده این است که، نیاز به پشت بند و متغلقات قالب ریزی را به حداقل می رساند. این ویژگی در تسریع روند اجرا نیز بسیار تأثیرگذار است. زیرا اقدامات ابتدایی برای جاگذاری و اتصال تجهیزات جانبی در هنگام نصب، کاهش چشمگیری پیدا می کند.

از طرف دیگر، در روش های سنتی معمولا فرایند نصب درها و پنجره ها بعد از آن انجام می گرفت. این در حالی است که، فرصتی را برای مهندسان و کارگران ساختمانی فراهم آورده تا قبل از بتن ریزی، اقدام به نصب در و پنجره کنند. همچنین، از دیگر مزایای انحصاری، حذف کامل میان بولت ها و کاهش تعداد بولت ها در پروژه های ساختمانی است. برخی از مهم ترین مزایای لارج پنل را در ادامه با هم مرور می کنیم:

  • حمل و نقل آسان و ایمن؛
  • افزایش سرعت انجام پروژه؛
  • قابلیت اتصال به مدولار؛
  • حداقل زمان برای مونتاژ و اجرا؛
  • قیمت پایین و مقرون به صرفه؛
  • قابلیت ایجاد بتن نما (بتن اکسپوز)؛
  • حذف هر گونه درز هنگام بتن ریزی؛
  • افزایش استحکام و افزایش ظرفیت تحمل فشار بتن؛
  • بدون نیاز به برچیدن در مراحل مختلف بتن ریزی؛
  • قابلیت اجرا به صورت یک طرفه و دو طرفه با ارتفاع زیاد؛
  • کاربرد در انواع پروژه ها با هر وسعتی و پیچیدگی (کوچک یا بزرگ).

بی شک وجود چنین امتیازاتی، خرید لارج پنل را برای انجام موفقیت آمیز پروژه های صنعتی و ساختمانی تضمین خواهد کرد.

مزایای قالب لارج پنل

اجزای تشکیل دهنده قالب لارج پنل

قالب بتنی لارج پنل معمولا از بهترین پلیمرها و قطعات موجود ساخته می شود؛ از سوی دیگر جنس رویه تشکیل دهنده آن از چوب، فلز یا پلی وود است. مشخصات فنی قطعات لارج پنل عبارتند از:

  • بولت
  • پاگردها
  • شوتینگ
  • پیچ و مهره
  • براکت (پایه نگهدارنده)
  • جک های شاغول کننده
  • گوه، پین و بست قورباغه ای (کلمپس)

خرید قالب لارج پنل

به نقل از وبسایت مدرن سازان، امروزه سیستم لارج پنل به دلیل مزیت های زیاد، در اکثر پروژه ها استفاده می گردد. آنها نقش مهمی در افزایش مقاومت و استحکام ساختمان دارند و هنگام بتن ریزی در تمام دیوارهای خارجی و داخلی استفاده می شوند؛ می توان گفت باعث افزایش تحمل ساختمان در مقابل فشارها و تنش های وارد شده می گردد. با وجود اینکه این نوع، جایگزینی برای سیستم های مدولار به شمار می آید؛ اما، می توان قالب های مدولار را به آن ها متصل کرد.

به طور کلی، یکپارچه بودن باعث یکدست شدن سازه و حذف هرگونه درز می شود؛ از سوی دیگر، اتصال و حمل آسان در کنار مونتاژ سریع، سبب می شود هزینه ها کاهش یافته و سرعت انجام کار افزایش پیدا کند؛ همان طور که می دانید، زمان و هزینه دو عنصر مهم در اجرای موفقیت آمیز هر پروژه ای است.

یکی دیگر از مزایای خرید قالب لارج پنل، محکم بودن و عالی بودن برای اجرای دیوار بتنی اکسپوز (بتن نما) است. از آنجایی که، ملزومات بسیار کمتر از مدولار است و نیازی به گیره خاصی ندارد، پانل قالب ها در کمترین زمان مونتاژ و دمونتاژ می شوند. سازه ساخته شده با استفاده از این نوع، ضمن افزایش هماهنگی و مقاومت سازه شما، از نظر هزینه تفاوت زیادی با نوع مدولار ندارد.

خرید قالب لارج پنل

نکات مهم هنگام خرید قالب لارج پنل

 باید متناسب با نیازها و اهداف ساختمانی انجام شود. در واقع، خرید باید مطابق با ویژگی ها و مشخصات سازه شما صورت گیرد. این موضوعی است که توسط مهندس سازه تشخیص داده می شود و باید نهایت دقت در این خصوص اعمال گردد. از مهم ترین و اصولی ترین نکاتی که هنگام خرید باید به آن توجه کرد، این است که همزمان باید تمهیداتی را به منظور پیشگیری از ترک خوردگی در نظر گرفت. به این علت که پس از گذشت مدت زمانی به دلیل شرایط جوی دچار تغییرات شیمیایی می شوند و این امر ممکن است، منجر به ترک خوردگی و کاهش کارایی آن ها منجر شود.

از این رو، نیاز است همزمان با خرید قالب لارج پنل، به خرید لوله های آب خنک نیز اقدام کنید. این لوله ها با قرار گرفتن در بین قالب ها به واسطه جریان عبور آب در داخل خود، میزان دما را کاهش می دهند؛ در نتیجه، احتمال ترک خوردگی به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.

قیمت قالب لارج پنل

اگرچه قیمت این سیستم تفاوت چندانی با مدولار ندارد؛ اما، استفاده از این سیستم با توجه به سرعت اجرای بالا، کیفیت بالای بتن و همچنین، حذف تسمه میانی و سایر متعلقات، قیمت تمام شده و هزینه انجام پروژه را کاهش می دهد و ترجیح اغلب صاحبان پروژه و پیمانکاران می باشد.

عوامل متعددی در قیمت خرید لارج پنل مؤثرند؛ از جمله کیفیت پلیمر به کار رفته در ساخت آن، ابعاد صفحات یا پنل به کار رفته، شیوه ساخت و طراحی؛ به طور کلی، هر چه اندازه و ابعاد آن بزرگتر باشد و در طراحی آن دقت بیشتری به کار رود، قیمت آن بیشتر خواهد بود. شما می توانید برای اطلاع دقیق از قیمت ها و همچنین، برای خرید با شماره 09121270967  تماس حاصل فرمایید.

اجرای قالب لارج پنل

تفاوت بین قالب لارج پنل با قالب تونلی؟

لارج پنل به قالب تونلی فرم شباهت بسیاری دارد؛ تفاوت اصلی با تونل فرم در این است که بتن ریزی تنها برای دیوارها (داخلی و خارجی) و در یک مرحله انجام می شود. اما در قالب تونلی فرم، سقف و دیوار با هم ادغام شده و سازه‌ای یکپارچه ایجاد می شود. پس از اجرای بتن ریزی دیوارها، پیمانکار یا مهندس سازه شروع به سقف زدن می کنند.

قالب لارج پنل دست دوم

لارج پنل دست دوم به پانل های بتنی پیش ساخته‌ای اطلاق می شود که قبلا در یک پروژه ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته و در پروژه دیگری به فروش می رسد یا مجددا استفاده می شود. قالب لارج پنل دست دوم یک گزینه مقرون به صرفه برای پروژه های مسکونی و صنعتی است که برای ساخت دیوار های داخلی و خارجی خود به پانل پیش ساخته نیاز دارند اما بودجه آنها محدود است و توانایی خرید لارج پنل نو را ندارند.

قبل استفاده از لارج پنل دست دوم، پانل ها هنوز در شرایط خوبی هستند و مشخصات و استاندارد های لازم را دارند. به طور خلاصه، استفاده از آنها گزینه مقرون به صرفه ای برای پروژه ها می باشد و منجر به کاهش هزینه های جانبی می شود به شرطی که وضعیت سازگاری آن بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *